NorSea Group tildeles Risavikaprisen 2015

Prisen ble delt ut av Sola-ordfører Ole Ueland under Risavikadagen torsdag 22. oktober. Ueland beskrev NorSea Group som en hjørnestensbedrift med stor omstillingsevne og god bedriftskultur.

Utdeling av Risavikaprisen var siste post på programmet, og prisen ble i år delt ut for tredje gang. I 2013 gikk prisen til ConocoPhillips, mens Fjord Line stakk av med prisen i fjor. I år var det NorSea Groups tur til å motta den gjeve prisen. I juryen finner man David Ottesen, leder for Næringsforeningens ressursgruppe i Risavika, Ingrid Nordbø, rådmann i Sola kommune, Njål Skår, regionbanksjef i Sparebanken Vest og Harald Minge, administrerende direktør i Næringsforeningen.

En hjørnestensbedrift med omstillingsevne
Hensikten med Risavikaprisen er å løfte fram bedrifter, organisasjoner eller enkeltpersoner som har bidratt til at Risavika og Tanangerområdet har blitt satt på kartet på en positiv måte, som har bedret forholdene for bosetting og nærmiljø, og  gjennom sitt spesielle engasjement, bygget et positivt omdømme som fører til økt trivsel og stabile arbeidsplasser.

I begrunnelsen heter det at NorSea Groups har vært en hjørnesteinsbedrift, ikke bare i Tananger, men i hele Stavanger-regionen, samt at de har en ledende posisjon nasjonalt og sterk en tilstedeværelse internasjonalt, blant annet i Danmark og Storbritannia.

- Det er nettopp selskapets omstillingsevne som er årsaken til at Sverdrup-kontrakten ble sikret i vinter. NorSea Group vant anbudet om drift av basetjenester i Dusavik, og på en rekke andre baser opp langs kysten. De nye og langt tøffere kravene som blir stilt til underleverandører må møtes med god ledelse, fleksibilitet og ståpåvilje fra de ansatte. Da er det viktig å ha på plass en god bedriftskultur, og den finner du i NorSea Group, begrunnet ordfører Ole Ueland.

NorSea Group går i front
NorSea Group fikk også skryt for oppkjøpet av det danske vindselskapet ØER.

- Dette er djervt, og fortjener en applaus, konstaterte Ueland.

- For dette viser at NorSea Group går i front i en region som er under omstillingspress, og som i tillegg til oljeindustrien må jakte de nye mulighetene, Da er det viktig å se på nettopp de områdene hvor overføringsmulighetene er mest åpenbare, og hvor vi kan anvende eksisterende teknologi inn på andre områder. Men noen må altså våge å ta det første skrittet. Slikt blir lagt merke til av andre bedrifter som står på terskelen til å våge.

Konsernsjef John E. Stangeland tok imot prisen på vegne av hele NorSea Group. -Det er spesielt kjekt å motta prisen i år som NorSea Group markerer sitt 50-års jubileum her i Tananger. Dette er en flott anerkjennelse av vårt samfunnsengasjement og vi er både stolte og glade, uttalte Stangeland. Han benyttet samtidig anledningen til å påpeke at olje og gass vil være en viktig del av energimiksen i lang tid framover, og oppfordret alle til å bidra til å snu det negative bildet som er tegnet av olje-og gassbransjen i media den siste tiden.

Stangeland mottar Risavikaprisen 2015

Solas ordfører Ole Ueland delte ut Risavikaprisen til konsernsjef John Stangeland i NorSea Group.

Visiting address: Risavika Havnering 14, 4056 Tananger Phone: +47 40 00 43 21